DATA

on line - luty 2025

on line – luty 2025

PROWADZĄCY

 Katarzyna Jędrzejewska – główny specjalista ds. legislacji w Departamencie Prawa Pracy, MRPiPS. Przez ostatnie 3 lata prowadziła prace legislacyjne związane m.in z ustawą o ochronie sygnalistów. Poza zawodowym doświadczeniem legislacyjnym, także prowadząca przez wiele lat szkolenia dla pracowników działów kadr oraz pracodawców.

CENA

498 zł 

TEMATYKA

1) Status sygnalisty:

  • kto może być sygnalistą (osoba zatrudniona wewnątrz organizacji czy także poza nią)?
  • jakie warunki musi spełnić sygnalista by otrzymać ochronę (uzasadnione podstawy, kontekst związany z pracą) ?
  • od kiedy przysługuje ochrona i jak długo trwa?
  • kto jeszcze podlega ochronie tak jak sygnalista?
  • w jakich sprawach sygnalista może dokonać zgłoszenia (informacja o naruszeniu prawa)?

2) Zasada poufności tożsamości sygnalisty:

  • kto może przetwarzać dane osobowe sygnalisty?
  • jak wygląda obowiązek informacyjny wobec osoby, której dotyczy zgłoszenie?
  • jakie powinny istnieć zabezpieczenia w procedurze zgłoszeń zapewniające poufność tożsamości sygnalisty?
  • jak długo można przetwarzać dane osobowe sygnalisty? 

3) Ochrona sygnalisty:

  • czy sygnalista może zrzec się ochrony?
  • co to są działania odwetowe?
  • jakich działań odwetowych nie można stosować wobec sygnalisty?
  • jakie uprawnienia przysługują sygnaliście w przypadku zastosowania wobec niego działań odwetowych?
  • kiedy dokonanie zgłoszenia wyłącza odpowiedzialność za naruszenie praw innych osób?
  • czy w przypadku celowego dokonania zgłoszenia nieprawdziwych informacji sygnalista podlega ochronie?
  • czy sygnalista, który dokona od razu zgłoszenia zewnętrznego lub ujawnienia publicznego i pominie zgłoszenie wewnętrzne korzysta z ochrony?

 4) Procedura zgłoszeń wewnętrznych:

  • które podmioty są zobowiązane do utworzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych?
  • konsultacje ze związkami zawodowymi – obowiązek czy prawo?
  • w jakim terminie procedura zgłoszeń wewnętrznych powinna wejść w życie ?
  • jakie są obowiązkowe i fakultatywne elementy procedury zgłoszeń wewnętrznych?
  • kto może przyjmować zgłoszenia wewnętrzne?
  • czy podmiotowi zewnętrznemu może zlecić przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych?
  • zgłoszenia anonimowe – obowiązek czy prawo?
  • na czym polega system zachęt do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych?
  • czy można wydać sygnaliście zaświadczenie o podleganiu ochronie?
  • w jaki sposób należy prawidłowo rejestrować dokonane zgłoszenia?
  • jak długo przechowywać dane w rejestrze zgłoszeń?
  • jak powinna wyglądać wspólna procedura zgłoszeń wewnętrznych w przypadku grup kapitałowych?
  • jaka jest sankcja karna za wadliwą procedurę zgłoszeń wewnętrznych?

 5) Zasady postępowania z dokonanym zgłoszeniem wewnętrznym:

  • wstępna weryfikacja zgłoszenia – na czym polega?
  • Jaki jest termin na potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia?
  • Kiedy należy podjąć działania następcze i na czym one polegają?
  • Czy do działań następczych można upoważnić podmiot zewnętrzny?
  • Informacja zwrotna dla sygnalisty – co powinna zawierać i w jakim terminie być przekazana?
  • Co zrobić w przypadku, gdy sygnalista dokona zgłoszenia innym kanałem niż przewidziany dla dokonywania zgłoszeń wewnętrznych?

 6) Zgłoszenia zewnętrzne:

  • czy można dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego?
  • jakie są organy publiczne uprawnione do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych?
  • w jakich sprawach będzie przyjmował zgłoszenia Rzecznik Praw Obywatelskich, a w jakich przekazywał do innych organów?
  • jakie środki wsparcia będą zapewniane przez Rzecznika Praw Obywatelskich?
  • w jaki sposób można dokonać zgłoszenia zewnętrznego?
  • jakie są ścieżki postępowania gdy zgłoszenie zostanie dokonane niewłaściwym kanałem zgłoszeń?
  • zaświadczenie o podleganiu ochronie – prawo czy obowiązek organu publicznego?
  • co w przypadku, gdy zgłoszenie zewnętrzne będzie także przedmiotem np. skargi?
  • kiedy organ publiczny lub Rzecznik Praw Obywatelskich może pozostawić zgłoszenie bez rozpoznania?
  • obowiązki sprawozdawcze organów publicznych oraz Rzecznika Praw Obywatelskich – na czym będą polegały?

 7) Ujawnienie publiczne:

  • co to jest ujawnienie publiczne?
  • czy można dokonać ujawnienia publicznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia?
  • co w przypadku gdy sygnalista dokona zgłoszenia oraz jednoczesnego ujawnienia publicznego?
  • czy ujawnienie informacji o naruszeniu prawa do prasy zapewni sygnaliście ochronę?

 8) Sankcje karne za naruszenie przepisów ustawy.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Miejsce szkolenia: szkolenie w formule online na platformie clickmeeting.

Szkolenie prowadzone jest w godzinach 10:00 – 15:00.

Cena szkolenia obejmuje:

  • uczestnictwo w szkoleniu,
  • autorskie materiały szkoleniowe wysyłane w dniu szkolenia w formacie pdf,
  • certyfikat uczestnictwa w szkoleniu.

Kilka dni przed rozpoczęciem szkolenia wyślemy do Państwa indywidualny link do zajęć.